Saturday, June 28, 2014

As a Malay, this guy Ridhuan Tee makes sense in a Malaysian context....

(Reproduced from Unspinners without permission...here)
I was hoping instead of just Sinar Harian, Utusan and Berita Harian should have reported this in their respective papers...I was just thinking.



 


RIDHUAN TEE ABDULLAH - Sinar Harian -

SEBAGAI umat Islam, saya amat hairan, pemimpin kita Melayu. Pembuat keputusan kita semua Melayu. Tetapi, pasal apa Melayu terus Melayu, lemah dan bermasalah dalam pelbagai bidang. Melayu hanya menjadi jaguh dalam kegiatan negatif. Tunjukkan kepada saya kekuatan Melayu!

Pertama, bidang pekerjaan. Melayu tidak mahu lagi menceburkan diri dalam bidang pekerjaan yang agak lekeh seperti buruh kasar dan tukang cuci. Tak glamor. Lebih 3 juta buruh asing mengambil alih tugas Melayu.

Kedua, bidang hiburan. Setakat ini amat kurang program hiburan yang mendidik. Melayu berhibur daripada program realiti bintang kecil sehinggalah bintang tua.

Semua program realiti akan berakhir Ramadan ini kerana pada kefahaman kita, ia bulan ibadat. Bagaimana pula bulan lain, dan kefahaman Islam jenis apakah ini?

Ketiga, bidang politik. Kita asyik berpecah. Ultra kiasu semakin bersatu. Sedar atau tidak, kita hanya ada 50 peratus. Apabila berpecah tiga, tidak mungkin kita boleh memerintah.

Malangnya, perpecahan semakin melebar. PRU14 adalah penentu nasib bangsa dan agama kita. Tunggu dan lihat, jika pengajaran tidak diambil.

Keempat, kita jaguh dalam segala aktiviti kemaksiatan iaitu gejala sosial, seks bebas dan sumbang mahram. Bukan bermakna bukan Islam tidak melakukannya.

Mereka pun banyak terlibat, mereka pandai makan, pandai simpan. Namun, mereka tidak sampai dirogol berkali-kali oleh 21 lelaki sehingga menjadi rekod dunia.

Kelima, bidang ekonomi. Ekonomi negara ini 70 peratus dikuasai bukan Islam. Maka tidak mustahil kita memakan DNA babi dan makanan tidak halal saban hari. Lihatlah bihun buatan ultra kiasu yang tersebar di laman sosial, cap Masjid lagi. Betapa kotor dan jijiknya. Ini baru bihun, belum yang lain.

Keenam, kita jaguh dalam aktiviti dadah dan dedah. Ultra kiasu menjadi penjual dan pengedar dadah. Kita menjadi penagih. Siapa yang kaya dan siapa yang rosak? Begitu juga pendedahan aurat sangat meloyakan. Contoh, syarikat penerbangan awam dan syarikat swasta.

Tidakkah boleh kita syaratkan pakaian mereka paling kurang, jika tidak menutup aurat, pakaian bersopan? Orang yang duduk di atas itu, adalah Melayu. Kenapa Melayu tidak selamatkan Melayu?

Ketujuh, kebanyakan stesen TV tidak berbayar, ketuanya semua orang Melayu. Tidak adakah rancangan hiburan yang lebih bersopan dan terkawal lirik dan aksinya?

Rancangan hiburan tidak ditentang tetapi biarlah sesuai dengan jati diri agama dan bangsa. Karpet merah dibuat pada waktu maghrib, solekan bermula sejak pagi lagi. Bilakah masa artis ini bersolat Zohor, Asar dan Maghrib?

Kelapan, berleluasa kegiatan judi, arak, pusat hiburan dan pelacuran. Kenapa bandar raya kita hidup 24 jam? Tidak banyak aktiviti yang mendidik. Kenapa jadi begitu? Siapa yang memberikan lesen semua ini? 

Mudah sahaja menuding jari bangsa lain yang menyebabkan kita menjadi itu dan ini. Saya terus menjadi mangsa ultra kiasu dan musuh Islam yang lain. Tetapi siapa yang membenarkan mereka berleluasa? Betulkah semua itu salah mereka? Mereka hanya mengambil kesempatan.

Bak kata Dr Shukri Abdullah yang tersebar dalam laman sosial, siapakah yang menyebabkan Melayu mundur? Melayu alpa? Melayu merempit? Melayu ambil dadah? Melayu gila hiburan? Melayu asyik berkonsert.

Kita berkata, di mana Melayu boleh kawal, kenapa Melayu tidak kawal? Kenapa Melayu tidak kawal hiburan hingga melekakan remaja? Hingga kini, bukan saja remaja Melayu, mak bapak Melayu pun asyik dengan hiburan?

Masih ramai tidak bersolat dan tidak tahu bersolat. Apatah lagi untuk berjemaah di masjid. Siapa pemimpin tertinggi negara setakat ini di peringkat pusat dan negeri, termasuk ketua jabatan? Cina dan India?

Akhirnya, mari kita muhasabah diri. perbaiki bangsa kita, perbaiki amalan agama kita, perbaiki anak bangsa kita. Hanya Melayu Islam boleh menyelamatkan Melayu.

Kita Melayu, kita Muslim lupa perbaiki diri kita. Itu salah kita selama ini. Usah beralasan lagi. Mari kita sama-sama cari jalan keluar. Ayuh! Bersatulah! sama-sama fikir dan renung, sebelum terlambat.

12 comments:

Anonymous said...

When he born malay? He is malay as that guy with the exminister name in his name. But he is a Moslem. What he say makes sense. That other guy nonsense.

Anonymous said...

idris jala?

Anonymous said...

No, the other guy is mp for island in north malaysia...

Anonymous said...

Not Melayu tulen lah. Ni Melayu Perlembagaan macam Mamakutty Dan geng Mamak mereka.

Ngapa Orang Asli yang beragama Islam tak digelarkan Bangsa Melayu jugak?

Anonymous said...

I support Ridhuan Tee Abdullah. He is not a hypocrite like those fake so called rice Christians, the troublemakers for foreign hands in foreign lands.

Anonymous said...

Kalau sampai nak kawal artis2 Malaysia bila time solat mereka itu dah melampau lah. Syarikat penerbangan Malaysia terdedah aurat? Kita bukan di Saudi ! Bagi saya tinggal di negara bukan Islam lah menjadi kan Islam itu sejati sebab tiada siapa yan nak sebok jaga tepi kain apa kita buat. Itu antara penganut dan tuhan nya. Seseorang Muslim yang berbuat perkara2 mengikut undang2 Islam dengan rela ada lah Islam yang benar2 sejati. Paksaan bukan jalan penyelesaian. Kesedaran diri sendiri itu yang penting. Tolong jangan jadi Saudi Arabia, nanti besok semua nak kawal, pompuan pun tak boleh bawak kereta!

Anonymous said...


Bukan orang melayu je yang tak mau kerja lekeh ni...ni sebabkan gaji yang di berikan sesuai untuk org luar yang langsung tiada punca pendapatan

Anonymous said...

The purpose of live is to try and make the next generation better than you. It is like driving a car. The idea is you want to go forward. Sometime you may have to make strategic withdrawal so you look in the rear view mirror to ensure that you do not get into trouble. Looking back with the intention to create trouble defeats the purpose of the rear view mirror. You do not need a rear view mirror to do that just reverse and hit whatever is in the way.

The early Malaysians always had the future in mind. My father always told me that I should try to have a better life than what he had enjoyed. Try to help others if you can. A person may lower than you but there some qualities in him that may be judged by society to be better than yours.

Finally, I have lived in this country for 70 years. There is no racial hatred in our people. And we should always keep this mind before we try to experiment. If this country can accommodate 3 million foreign workers then there is enough resources for every citizen. But having said that it may not be enough for the greed of one man.

Anonymous said...

Anonymous 6:35PM we Malays have known that all these decades centuries about what you said, but tell this to the Cina apek and keling barua about living in total harmony...tell this to Lim Guan Eng who gut buggered while in prison, tell this to his father who actially initiated May 13! Okay!

Good Melayu

Anonymous said...

Anon 6.35PM. There is no need to call people names. The Tools of Government are at the feet of Putrajaya. And as Napoleon once remarked, good leader bad organization, organization will become good. Bad leader good organization, organization will become bad.

Anonymous said...

Truth sometimes does not taste good. So you have to spice it up.

Anonymous said...

Thank you for allowing comment.